Wat helpt tegen spierpijn na fitness?

15 min reading time

Heb je last van spierpijn na fitness? Ben je iets te fanatiek tekeergegaan in de sportschool? Dan neemt de kans toe dat je de dag na het sporten spierpijn zal ervaren. Deze pijn ontstaat meestal door overmatige of langdurige belasting van de spieren. Er kan een ophoping ontstaan van afvalstoffen, met name melkzuur. Dit kan zorgen voor kramp, pijn of een stijf gevoel van spieren. Als je een keer last hebt van spierpijn is dat niet erg. Mocht het vaker voorkomen dan moet je uitkijken voor blessures. In de regel verdwijnt spierpijn binnen een aantal dagen.

Waarom krijg je spierpijn na het sporten?

Wat is het gevolg van spierpijn? En waarom krijg je spierpijn na het sporten? Het is in ieder geval een teken dat je je spieren op intensieve wijze hebt gebruikt. Er kan na het fitnessen lichte schade aan een spier ontstaan. Dit komt doordat er kleine scheurtjes optreden. Door het herstel van een scheurtje wordt er door het lichaam nieuwe spiermassa aangemaakt. Spierpijn kan dus ook een positief teken zijn. Toch kan er een blessure op de loer liggen. Hou dus altijd een vinger aan de pols als je te vaak spierpijn ervaart. De pijn duurt meestal een paar dagen. Begin pas met een nieuwe sportsessie als de spierpijn is weggetrokken.

Soorten spierpijn: vroege of verlate

Er bestaan twee soorten spierpijn, dit zijn verlate en vroege spierpijn. Als je last hebt van verlate spierpijn merk je dat een dag tot twee dagen na het sporten. Deze pijn komt tot stand door piepkleine scheurtjes in spiervezels. Spieren gaan dan pijn doen en zijn minder belastbaar. Kleine scheurtjes zijn niet slecht voor je. Ze zorgen er juist voor dat je sterker wordt. Door het herstel wordt er supercompensatie bereikt. Je lijf zal zich boven het normale niveau herstellen en bereidt zich voor op nieuwe zware belasting. Hiervoor worden extra spiervezels aangemaakt.

Vroege spierpijn zorgt voor een brandend gevoel van je spieren. Dit ontstaat tijdens of snel na het sporten. Vroege spierpijn komt door het opstapelen van melkzuur in spieren, waardoor zenuwuiteinden geprikkeld worden en pijn ontstaat. Melkzuur is een afvalstof dat vrijkomt bij het aanmaken van energie uit suiker (glucose). In je lever zal deze afvalstof worden afgebroken. Als er meer melkzuurproductie is dan dat je lever aankan, wordt het melkzuur opgehoopt. Je kan dan last krijgen van verzuurde spieren. Deze kunnen ook verkrampt gaan aanvoelen.

Wat kan je doen tegen spierpijn?

Natuurlijk wil jij weten wat je kan doen tegen spierpijn. Is spierpijn bijvoorbeeld te verlichten? Mag je sporten met spierpijn? Er zijn een aantal manieren bekend om de pijn tegen te gaan. Hieronder een aantal tips om spierpijn te verlichten en voorkomen.

Hoe spierpijn verlichten en voorkomen:

Begin met warming-up en eindig met cool-down

Ga je fitnessen? Start dan te allen tijde met een lekkere warming-up. Daarnaast is het van belang om de sportsessie af te sluiten met een cool-down. Deze facetten zorgen ervoor dat je je spieren rustig los kunt maken. Dit helpt bij de overschakeling van rust naar actief zijn. Bij een cool-down koelt je lichaam af waardoor spieren weer naar de rustmodus gaan.

Vaak bewegen, maar vergeet geen rust te nemen

Regelmatig bewegen is belangrijk. Maar doe het op een manier waarop jouw spieren niet te maken krijgen met overbelasting.  Heb je spierpijn? Dan is het van belang de tijd te nemen om te herstellen. Spiergroepen zijn gebaat bij 48 tot 72 uur rust. Incidenteel eens sporten met spierpijn is niet erg. Doe dit echter niet iedere week. Dit kan zorgen voor overbelasting.

Warm douchen/bad en massage

Heb jij net een fanatieke sportsessie achter de rug? Dan is het goed om na afloop lekker warm te douchen. Je kunt er ook voor kiezen om in een warm bad plaats te nemen. Mocht je de mogelijkheid hebben kan een massage ook wonderen doen. Dit kan de doorbloeding van spieren stimuleren. De spierpijn zal vervolgens sneller afnemen.

Eiwitten eten

Zorg dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt. Dit zorgt ervoor dat je spieren gezond en sterk zijn. Ook zal er sprake zijn van ondersteuning voor het herstellen van spieren nadat je deze overbelast hebt. Door drinken en eten met eiwit te nuttigen, kan spierpijn al flink afnemen. Eiwitrijke producten zijn onder andere kip, biefstuk, kalkoen, vis en kwark.

Een goede lichaamshouding

Zorg er altijd voor dat je een goede lichaamshouding hebt. Dit is vooral belangrijk voor mensen die vaak zitten. Spierpijn in schouders of nek kan bijvoorbeeld ontstaan als je een lange dag achter je laptop hebt gezeten. Probeer je rug altijd recht te houden en zorg voor ontspannen schouders. Een bureaustoel of bureau kan het beste op de voor jouw ideale hoogte afgesteld worden. Als je zit is het van belang dat beide voeten op de grond staan. Armen kunnen het beste op ontspannen wijze op het bureau leunen. Zit niet uren op je werkplek. Maak af en toe een ommetje.

Symptomen van spierpijn

Wil je weten of je last hebt van spierpijn of een andere pijn? Bij spierpijn ervaar je vaak hinder van een pijn die zeurend is in bepaalde spieren. Een spier kan stijf zijn en ook zo aanvoelen. Drukken op de betreffende spier kan ervoor zorgen dat pijn toe zal nemen.

Welke spieren pijnlijk zijn hangt af van welke spier je getraind of overbelast hebt. Wat vaak voorkomt zijn spierpijn in bovenbenen, kuiten en bovenarmen. Maar, je kunt spierpijn echt op veel plekken krijgen. Zo kunnen rugspieren eveneens te maken krijgen met overbelasting. Dit zorgt er dikwijls voor dat je dan pijn in de onderrug zal ervaren. Spierpijn kan ook tot nekpijn leiden.

Het hoeft niet maar misschien heb je wel een vorm van spierreuma. Als dit zo is voel je vaak stijfheid van spieren rond de hals, nek, schouders, bovenarmen en/of de heupen of in de bilspier.

Huisarts bezoeken?

Heb je vaak last van spierpijn? Kun je de oorzaak niet achterhalen? Dan is het raadzaam om een afspraak in te plannen bij je huisarts. Samen kunnen jullie dan kijken wat de oorzaken en oplossingen kunnen zijn.