Spierpijn

Wat is spierpijn? Deze pijn zit in de spieren en noemt men ook weleens myalgie. Er bestaan twee soorten spierpijnen: verlate en vroege spierpijn. Tijdens of direct na het inspannen ontstaat meestal vroege spierpijn. Dit komt doordat je spieren verzuren. Pas een dag of twee dagen na inspanningen kun je last krijgen van verlate spierpijn. Dit gevoel wordt veroorzaakt door kleine scheurtjes in de spiervezels. Spierpijn uit zich vaak in bovenbenen, kuiten, bovenarmen, in de onderrug of de buik. Spieren moeten ervoor zorgen dat je skelet kan bewegen. Ze zijn hier als het ware verantwoordelijk voor. Als spieren variërend samentrekken of ontspannen ben je in staat om diverse bewegingen te maken.

Vroege of verlate spierpijn

Hoe merk je nou of je last hebt van verlate of vroege spierpijn? Hoe kom je van spierpijn af? Bij vroege spierpijn ontstaat er een brandend gevoel in de spieren. De oorzaak is dat er melkzuur in je spieren worden opgestapeld. Dan worden de zenuwuiteinden geprikkeld waardoor er pijn ontstaat. Melkzuur is een afvalstof en wordt aangemaakt door energie uit suiker (glucose). Deze stof wordt in de lever afgebroken.

Soms wordt er meer melkzuur geproduceerd dan de lever kan afbreken. Dit zorgt voor ophoping van het melkzuur in de spieren. Hierdoor ontstaat verzuring en spieren zullen verkrampt aanvoelen.

Verlate spierpijn ontstaat door minimale scheurtjes in spiervezels. Spieren gaan dan pijn doen en zullen minder belastbaar zijn. Deze spierscheurtjes zijn enorm klein en kunnen geen kwaad doen. Ze zorgen ervoor dat iemand sterker kan worden. Soms kan dit optreden door overbelasting.

Wanneer deze scheurtjes herstellen zal er supercompensatie ontstaan. Je lijf herstelt zich beter dan normaal en zal zich voorbereiden op volgende zware inspanningen. Dit gebeurt door het extra aanmaken van spiervezels. Het is niet erg om met spierpijn te trainen, sporten of hard te lopen. Doe dit echter niet iedere week.

Hoe ontstaat spierpijn?

Wat is spierpijn en hoe ontstaat dit? Extreme spierpijn kan ontstaan doordat je geen goede warming-up doet. Het kan ook ontstaan als je van een warme naar koude omgeving gaat. Spierpijn kan ook afkomstig zijn van andere ziektes. Je krijgt dan pijn doordat stoffen vrijkomen. Dit is bijvoorbeeld bij fibromyalgie het geval. Een ontsteking zoals een longontsteking kan ook aan de basis staan van vervelende spierpijnen. Dit geldt eveneens voor griep en/of een virale infectie.

Magnesium

Er bestaan middelen tegen spierpijn zoals magnesium. En wist je trouwens dat een groot deel van de Nederlandse bevolking een tekort aan magnesium heeft? Dit tekort kan zich uiten in vermoeidheid, stress of prikkelbaar zijn. Spierkramp, trillende oogleden of rusteloosheid in de benen kunnen ook een signaal zijn van magnesiumtekort.

Tekenen van spierpijn

Wat zijn nou de tekenen van spierpijn? Vaak voelt het aan als een zeurende pijn in een spier die aangedaan is. Een spier kan stijf aanvoelen. Wanneer je er opdrukt kan de pijn toenemen. De exacte pijn van een spier hangt af van welke spieren je overbelast of getraind hebt.

Een of meerdere rugspieren kunnen eveneens te maken krijgen met overbelasting. Dit merk je aan spierpijn in de onderrug. Een andere vervelende pijn die kan ontstaan is nekpijn.

Spierreuma kan ook bij mensen voorkomen. Dit merk je door stijfheid en spierpijn op plekken rond de hals, schouder en nek. Daarnaast kan het merkbaar zijn in de heupen, bilspier of bovenarmen.

Acute spierpijn

Ervaar je direct na het sporten spierpijn? Dan heb je veelal te kampen met acute spierpijn. Dit is bijvoorbeeld het geval als je benen aan het verzuren zijn. Heb je hier last van? Dan is het van belang om niet diep in verzuring te sporten. Verzuring wil meestal zeggen dat je te zwaar aan het trainen bent. Van acute spierpijn ben je normaliter wel binnen een aantal dagen vanaf.

Spierpijn scheur of kneuzing

Deze pijn voelt niet lekker en komt door een scheur of kneuzing. Wees in dergelijke situaties niet eigenwijs en stop tijdelijk met sporten. Het is van reuze belang om rust te nemen. Als je pijn blijft houden is het raadzaam om contact met de huisarts of een fysiotherapeut op te nemen.

Wat te doen tegen spierpijn?

De meesten onder ons vinden het niet fijn om spierpijn te hebben. Hoe kom je van spierpijn af is dan een veel gestelde vraag. Er bestaan genoeg middelen tegen spierpijn. Onder het motto voorkomen is beter dan genezen hebben we een aantal tips om spierpijn tegen te gaan. Wat te doen tegen spierpijn:

Warming-up en cool-down

Het is aan te raden dat je een goede warming-up doet voordat je je gaan inspannen. Je spieren zijn dan goed voorbereid op hetgeen dat komen gaat.  Goed opwarmen zorgt ervoor dat bloed sneller stroomt en je spieren warmer worden. Dit vermindert de kans op spierscheurtjes. Zorg dat je na het inspannen een cooling-down doet.

Rust

Met regelmaat bewegen is goed, maar vergeet geen rust te nemen. Door het afbouwen zal je lichaam zich beter aanpassen in relatie tot de overgang van actief bezig zijn naar rust. Herstellen is ontzettend belangrijk. Scheurtjes moeten hersteld worden. Als je geen rust houdt kan er ook geen supercompensatie optreden.

Overbelasting

Wist jij dat spierpijn het vaakst voorkomt door overbelasting? Deze pijn treedt meestal na het sporten op. Je kunt zelf goed onderzoeken waar het vandaan zou kunnen komen. Wellicht heb je langer hardgelopen of ben je een groter stuk gaan fietsen. Het kan zorgen voor het overbelasten van de beenspieren. Naast sport kan overbelasting ontstaan door andere lichamelijke inspanningen. Dit kan bijvoorbeeld verhuizen, tuinieren of klussen zijn. Spierpijnen kunnen tevens veroorzaakt worden door een breuk of kneusing.

Wetenschappelijk gezien onderscheidt spierpijn door overbelasting zich in spierpijn door een kneuzing/scheuring, acute spierpijn en verlate spierpijn. Hoe lang de problemen blijven bestaan is afhankelijk van de vorm.

Massage, warm douchen of badderen

Het is aan te bevelen om na het sporten een warme douche of bad te nemen. Het is nog eens heerlijk ook. Dit warme water gaat spierpijn tegen. Het kan ook een uitkomst zijn om een massage te nemen. Je lekker laten masseren stimuleert het doorbloeden van spieren. Hierdoor zal de pijn sneller afnemen.

Eiwitten

Wist je dat het goed is om voldoende eiwitten te eten. Er bestaan dierlijke en plantaardige eiwitten. Deze voedingsstoffen en bouwstoffen zit voornamelijk in vis, vlees, melk, eieren en kaas. Het juiste eiwit zorgt voor sterkere spieren en het feit dat jij gezond blijft. Ze bieden ondersteuning zodat je spieren na het sporten goed kunnen herstellen. Eiwitrijk drinken en eten kan spierpijn flink doen afnemen. In de sportschool kun je na het sporten bijvoorbeeld een eiwit shake bestellen. Deze zijn overigens, net als repen, ook online en via winkels te verkrijgen.

Lichaamshouding

Een goede lichaamshouding is belangrijk om spierpijn te verhelpen. Mensen die veel achter de computer zitten zullen vaak spierpijn in nek en schouders ervaren. Het is van belang dat jij op een goede manier achter je beeldscherm zit. Ook is het belangrijk om de rug recht te houden en de schouders te ontspannen. Stel jouw bureaustoel en bureau in op de hoogte die je belangrijk vindt. Beide benen moeten goed op de grond staan en armen moeten op ontspannen wijze op het bureau leunen. Zit niet te veel uur op jouw werkplek. Het is goed om af en toe even een rondje te lopen.

Spierpijn bij ouderen

Naarmate je ouder wordt brengt dat de nodig veranderingen voor het lichaam met zich mee. Zo kan de kwaliteit van gewrichten en spieren achteruitgaan. Dit kan zorgen voor spierpijn, maar ook voor rugpijn en/of gewrichtspijn. Ervaar jij deze klachten? Dan kan het raadzaam zijn een aantal aanpassingen door te voeren in je leefstijl. Hoe kom je van spierpijn af?

Blijven bewegen

Ervaar jij last van spieren en/of gewrichten? Spierpijn bij ouderen treedt vaker op. We adviseren je in eerste instantie om te blijven bewegen. Dit zorgt ervoor dat je je lichaam soepel kunt houden. Bewegingen gaan een aantal kwaaltjes tegen zoals broze botten en stijfheid. Het zorgt voor verbetering van conditie, bloeddruk, spijsvertering en cholesterol. Het is verantwoord om de keuze te maken voor licht intensief bewegen. Luister daarbij goed naar je eigen lichaam. Zorg voor voldoende rustmomenten.

Voeding

Ben je ouder en wil je spierpijn verhelpen? De juiste voeding speelt een belangrijke rol. Probeer zo veel mogelijk voedsel in te nemen dat rijk is aan voldoende calcium. Dit is onmisbaar als je sterke en gezonde botten wilt houden. Wetenschappers hebben uitgevonden dat vitamine D bepalend is voor een goed botopbouw. Vitamine D wordt grotendeels aangemaakt als het lichaam wordt blootgesteld aan zonlicht. Je darmen kunnen dan calcium opnemen uit voedsel. Een tekort aan vitamine D kan spierpijn veroorzaken. Blijf dus niet de gehele dag binnen zitten, maar trek er regelmatig op uit. Wellicht kunnen de juiste supplementen jou eveneens de juiste uitkomst bieden. Besluit dit niet alleen maar bespreek dit met een arts. Zout en alcohol zijn niet goed voor de mens. Te veel zoutinname zorgt voor het uitplassen van calcium. Als je teveel alcoholische versnaperingen tot je neemt is dit niet goed voor de botopbouw.

Last van spierkrampen?

Ervaar jij weleens last van spierkrampen? Denk bijvoorbeeld eens aan nachtelijke kuitkrampen. Deze ontstaan weleens als je in bed ligt. Het voelt als een plots, felle kramp in de kuit. Onderzoekers ervaren dit als een samentrekking van de spieren en wijten dit aan een tekort aan magnesium. Dit gaat vaak samen met een mindere bloedcirculatie en oververmoeidheid. Rust en actief zijn moeten dan op een weloverwogen manier gecombineerd worden. Circa de helft van alle ouderen van 65 jaar of ouder heeft dagelijks last van gewrichtspijn en extreme spierpijn.